Bäst före igår

   När man köper mat står det ju alltid utgångsdatum på förpackningarna, men det gäller ju bara om man inte har öppnat en förpackning. Det tycker jag är ganska värdelöst, jag vill gärna veta hur länge det räcker när man HAR öppnat det. Så man inte sitter där med mögligt bröd som ju går ut om en vecka egentligen. Ska man bara sitta och titta på förpackningen utan att öppna den? Och vänta till sista dan då man kan öppna det och äta allt på en gång? Bara för att vara säker liksom.
   Och då kan man ju argumentera att det är ju bra att veta hur länge man kan vänta innan man äter maten, hur länge man kan lagra det. Men nej, det skiter jag också i för man kan frysa det, man kan frysa allt. Och då håller det i flera år. Så då spelar det ingen roll när bäst-före-datumet är, i frysen håller allt. Förutom kycklingröra, för det skär sig och utsöndrar olja om man tinar det. Undantag bekräftar regeln.
   Jag tycker man kan skriva både när det går ut oöppnat, och hur många dagar efter öppning det håller. Sen kan det finnas en kalkyl för hur många dagar det håller i förhållande till hur nära utgånsdatumet man öppnar det, samt hur länge man kan ha det öppet om man fryser det. Det skapar ju helt nya arbetsmöjligheter för folk som råkat läsa matte D på gymnasiet, och så slipper vi a-kassan!
   Jag ska bli president.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Införa de på coop?

..Annars kan du ju alltid fråga mig om maten går att äta! ^^

2008-08-23 @ 00:10:40
Postat av: Cornelia

Underbart! Helt makalöst genialt!

Varför har ingen kommit på detta förrut?

Och nu finns det faktiskt en anledninga att läsa matte D. Jag står fast vid att det inte finns det annars.

Postat av: sofia

man kan inte frysa potatis heller. den blir snuskig om man tinar den sen igen.

2008-09-29 @ 10:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback